Miia Kallion ja Otto Santalan yhteisnäyttely Esteitä Galleria Laterna Magican Kellari- ja Tiiligalleriassa koostui keraamisista veistoksista, öljymaalauksista ja videoteoksista. Esteitä-näyttely jatkoi teemallisesti vuonna 2018 Galleria Laterna Magicassa pidettyä yhteisnäyttelyä Vallan rakenteita. Molempia näyttelyitä yhdistää niitä edeltänyt työskentely Unkarissa, Budapestin Valoság-residenssissä. Taiteilijat työskentelivät Unkarissa ensin keväällä 2018 ja uudelleen helmikuussa 2022. Residenssijakso toimi kummankin näyttelyn teemallista lähestymistapaa pohjaavana tekijänä.
Miia Kallio tutkii näyttelyteoksissaan ihmisen itsensä rakentamia sekä yhteiskunnan yksilölle asettamia esteitä. Lähtökohtana teoskokonaisuudelle toimivat Budapestissä havainnoidut kaupunkikuvassa yleiset porttikäytävien kiviset stopparit. Este voi olla huomaamaton ja tarpeellinen omassa tehtävässään tai toimijuutta olennaisesti rajoittava tekijä.
Pääministeri Viktor Orbánin Unkarissa yhteiskunnallinen keskustelu on rajoitettua ja demokratia uhattuna. Kallion käsityksen mukaan ulkopuolisen tarkastelijan on lähes mahdoton nähdä yhteiskunnan todellisuuden kaikkia vivahteita. Kyseessä on aina tulkinta, johon vaikuttavat tarkastelijan omat ennakko-oletukset ja näkökulmat. Budapestissa toteutettu alumiinisiin ensiapulaatikoihin kootut variaatiot erilaisista estemuodoista kuvaavat esteiden moninaisuutta ja objektiivisen tarkastelun rajallisuutta.
Residenssijakson aikana Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja sodan kuvat vyöryivät länsimaailman uutisvirtaan. Ajatus esteistä yhteiskunnan asettamina yksilön rajoitteina laajentui käsittämään esteen hyvin konkreettisena sotilaalliselta hyökkäykseltä suojaavana rakenteena. Ukrainalaisten vapaaehtoisten ratakiskoista hitsaamat panssariesteet, eli ns. tsekkiläiset siilit Odessan kaduilla pysäyttävät pohtimaan yksilön roolia yhteiskunnassa ja yhteistä tarvetta esteille. Miia Kallion Odessa-installaatio koostuu 35 osasta, joissa jokaisen pintaan on piirretty osia tsekkiläisistä siileistä. Miia Kallion teokset on toteutettu suomalaisesta punasavesta dreijaamalla ja käsinrakentamalla. Kallio jättää teoksensa lasittamatta, mutta kiillottaa teoksensa ja toisinaan mustasavustaa pinnat.